© 2018 La Veritat a Ta Taula

En Forma amb el nostre pa

Les nostres guies alimentàries expliquen molt clarament que cada dia i en cadascun dels tres àpats principals, s'hi ha d‘incloure entre 1 i2 racions de cereals, preferiblement integrals: pa, pasta, arròs, cuscús i d'altres.

Aquestes recomanacions es basen en els resultats d'un gran nombre d'estudis que posen de manifest que els cereals, especialment els integrals, juguen un paper clau en la nostra alimentació, redueixen el risc de contraure malalties cardiovasculars com la diabetis mellitus tipus 2 i poden tenir un efecte protector en diferents tipus de càncer, en la salut gastrointestinal i en el manteniment del pes i la prevenció de l'obesitat.

Respecte al pes corporal, tema que ens ocupa, en diferents treballs d‘investigació es conclou que la inclusió de pa en una dieta baixa en calories dona lloc a una major sensació de sacietat després de l'àpat i millora el perfil calòric (redueix les calories que aporten el greix total i el greix saturat i augmenta l‘energia dels carbohidrats).

L’evidència científica mostra que el consum en la dieta d‘un total de fins al 50% de la energia que provingui dels cereals,  sense excés de greix, sal o sucres afegits, no  s’associa  amb el risc de contraure diabetis t2, malalties cardiovasculars o augment de pes corporal, ni amb la mortalitat total. És a dir, està demostrat que el consum de pa, per si mateix i si es fa sota les recomanacions necessàries, no engreixa i, sobretot si és integral, està demostrat que ajuda a la pèrdua de pes total.

En revisions acreditades s’ha observat que els patrons dietètics en què s‘inclou el pa no es relacionen amb un increment ponderal. En la majoria d'estudis revisats, una dieta que inclou pa, especialment l’integral, s’associa amb un menor índex de massa corporal (IMC), circumferència de la cintura i menor risc d’increment ponderal al llarg del temps i només una minoria d'estudis mostraque un consum elevat de pa blanc podria estar associat a un augment de la circumferència de la cintura.

El pa, un aliment quantitativa i qualitativament tan interessant i rellevant des del punt de vista nutricional, cultural i gastronòmic, s'ha vist dràsticament reduït en el seu consum. El 1964 la ingesta era de 368 g/dia i en el 2015 d'uns 90-100 g/dia. Aquesta disminució ha sigut a costa d'altres aliments processats amb més quilocalories i menys nutrients, que han contribuït al deteriorament de la nostra dieta.

El Gremi de Flequers de la Província de Girona té el convenciment que la informació veraç, amb fonamentació científica dirigida al consumidor, pot augmentar les possibilitats  que es reforci el consum de pa artesà i de qualitat. Un aliment que estem segurs que ajuda al manteniment de la salut integral i i per tant al manteniment del pes corporal adequat i estable.